CONTACT

Start met Iyengar yoga op een veilige manier in een workshop op zaterdagmiddag!

Werkboek "Yoga in Actie" van Geeta Iyengar en Proefmaand onbeperkt les volgen zullen je helpen om een goede start te maken en waarschijnlijk nooit meer te willen stoppen.

Data: 22 oktober of 26 november 2016

Prijs Starterspakket: €70 (€50 zonder boek)

Start with Iyengar yoga in a safe way by joining our workshop on a Saturday afternoon!
The book "Yoga in Action" by Geeta Iyengar and a trial month unlimited classes wil help you to start in a good way probably you will never want to stop anymore.

Data: 22 october or 26 november 2016
Package price: €70 (€50 without the book)

Wij durven volmondig ja te zeggen, want Iyengar yoga heeft aan miljoenen mensen al bewezen dat het veel te bieden heeft: het vermindert stress, het geeft nieuwe energie, het maakt je soepel/sterk en het maakt je bewust van je lichaam. Bovendien geeft het je uithoudingsvermogen en kan het je pijn verlichten. Dus probeer het!

Het is een yoga die genoemd is naar de leraar Mr. Iyengar die Hatha yoga doceert.

Nee, het is een actieve vorm van yoga. Je werkt intensief met je lichaam: de nadruk ligt niet op springen, maar op het werken in houdingen (asana's). Kenmerkend is dat de houdingen vaak 1 minuut of langer worden aangehouden. Het verschil met gymnastiek of fitness is dat je concentratie heel erg wordt gestuurd. Zo bouw je lichaamsbewustzijn op en komen je lichaam, adem, hoofd en zenuwstelsel tot rust.

De houdingen zijn intensief en de eerste paar keer kan het zwaar zijn, maar als je gezond bent is het goed te doen. Wij houden er rekening mee dat je een beginner bent en je mag ook altijd even iets minder hard werken als je voelt dat dat nodig is. Het uiteindelijke doel is dat je je rustig kunt voelen in de houdingen. Daarom is er voor en na iedere houding een kort rustmoment. De les begint en eindigt ook met ontspanning.

Stijf of soepel doet er uiteindelijk niet toe; in ieder lichaam doen de oefeningen hun werk. Wij houden rekening met je mogelijkheden en vragen je nooit een grens te passeren die je lichaam aangeeft. Wat we wel doen is die grenzen opzoeken en ze door oefenen, langzaam proberen op te schuiven. Zo ontstaat er meer durf en vrijheid in je lichaam en dat ervaar je ook buiten de les.

We beginnen altijd bij de basis. Je draait, strekt of buigt. Dat doe je in eenvoudige houdingen. Het gaat erom dat je leert om je lichaam, adem en geest in iedere situatie te controleren. Er zijn vreemde, ingewikkeld uitziende houdingen die in het begin buiten je bereik liggen. Als je zover bent, worden die houdingen stapje voor stapje geleerd. Ook dan nog is een houding slechts de vórm waarin je je lichaam, adem en geest bestudeert.

Een proefles geeft een beeld van wat Iyengar yoga is en of het bij je past. Als je echt wilt weten wat deze yoga met je doet, moet je het ten minste drie maanden, één keer per week, proberen. De effecten zijn sterker als je vaker en langer yoga doet. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom veel van onze leerlingen al heel lang op les zijn.